گروه سلامت: معاون توسعه منابع وزارت بهداشت گفت: عملیات طراحی و ساخت 320 بیمارستان جدید برای جایگزینی22 هزار تخت بیمارستانی فرسوده کشور در حال انجام است و تا 6 سال آینده تمام می‌شود.

رحمت‌الله حافظی درحالی این خبر را به فارس گفته است که کارشناسان می‌گویند از نظر مقاوم‌سازی‌، بسیاری از بیمارستان‌های قدیمی کشور مورد اطمینان نیستند و از مجموع 80 هزار تخت بیمارستانی که در 570 بیمارستان دولتی هستند، حدود 15 هزار تخت در فضایی با عمر بالای 50 سال قدمت هستند.

به گفته حافظی، ‌اکثر بیمارستان‌های کشور براساس شاخص‌های خسارت و لرزه‌نگاری، نیازمند مقاوم‌سازی و بهسازی تشخیص داده شده‌اند که باید مطابق آخرین ویرایش آیین‌نامه 2800 و دستورالعمل بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود بررسی و مقاوم‌سازی‌ شوند.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به این ضرورت ملی، عملیات بهسازی و جایگزینی بیمارستان‌های فرسوده کشور در حال انجام است و اعتبار لازم برای جایگزینی این بیمارستان‌ها نیز از سوی دولت تامین می‌شود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه گام نخست برای بهسازی وضعیت بیمارستان‌های کشور انجام مطالعه و ارزیابی سریع آسیب پذیری کل بیمارستان‌های کشور است، در ادامه خاطرنشان کرد: این کار در طول یک‌سال و نیم گذشته با اعتبار یک میلیارد تومانی انجام شده و نتایج آن در اختیار رئیس‌جمهوری نیز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه براساس نتایج این مطالعه متوسط عمر بیمارستان‌های کشور 27 سال است و بیمارستان‌هایی داریم که 110سال سابقه ساخت دارند، ادامه داد: همه این ساختمان‌ها از نظر وضعیت استحکام فیزیکی سازه بررسی شده‌اند و با توجه به شاخص‌های خسارت که با بررسی سن سازه و آسیب‌پذیری آن به دست آمده، اولویت‌بندی جایگزینی و مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها انجام شده است.

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت بیش از 60درصد بیمارستان‌های کشور فرسوده‌اند که درصد این قبیل بیمارستان‌ها در تهران بیشتر است.

مهندس زهرا عربشاهی، معاون فنی و استاندارد منابع فیزیکی وزارت بهداشت پیش از این در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه منظور از فرسودگی این نیست که این بیمارستان‌ها غیرقابل استفاده‌اند یا با هر لرزه‌ای تخریب می‌شوند، بلکه منظور این است که با عمر بالای 30 سال بوده و طی ارزیابی‌های انجام شده از استانداردهای استحکام سازه‌ای ساختمان‌های با اهمیت زیاد برخوردار نیستند، گفته بود: در برخی استان‌های محروم کشور مانند استان ایلام وضعیت نوسازی بیمارستان‌ها بهتر از متوسط کل کشور است، چرا که بیمارستان‌های آنها پس از جنگ ساخته شده است و به‌لحاظ سازه‌ای نیز وضعیت بهتری دارند.

به گفته وی، با توجه به وضعیت فعلی فیزیکی ساختمان‌های مراکز درمانی وزارت بهداشت سیاست جایگزینی بیمارستان‌های فرسوده را نسبت به مقاوم‌سازی‌ بیمارستان‌ها، دارای ارجحیت می‌داند.

به گفته کارشناسان، محدودیت فضاهای موجود در اختیار این وزارتخانه، امکان مکان یابی جدید برای احداث مراکز درمانی و بیمارستانی را سخت و در گرو همکاری سازمان‌های دولتی وغیردولتی متولی امر زمین در شهرها کرده است و این البته گذشته از مشکلات اعتباری این وزارتخانه است که حتی در پرداخت حقوق پرسنل خود نیز با مشکل مواجه است.

چند ماه قبل، رحمت‌الله حافظی با بیان اینکه وزارت بهداشت مطالعه وضعیت بیمارستان‌های کشور از نظر مقاوم بودن در برابر زلزله را انجام داده است که حاصل آن 50 کتاب شده و به‌صورت یک جزوه خلاصه 500 صفحه‌ای، طی یک مکاتبه طبقه‌بندی شده به رئیس‌جمهوری گزارش شده است، خاطرنشان ساخت: علاوه بر این وزیر بهداشت نیز دستور داد تا برنامه میان مدت و دراز مدت 10ساله مقاوم‌سازی‌ بیمارستان‌های کشور تدوین و اجرا شود تا براساس منابع مالی که در اختیار داریم طی 10 سال آینده براساس اولویت‌بندی که انجام می‌شود، کل بیمارستان‌های کشور مقاوم‌سازی‌ شوند.

کد خبر 64335

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز